ساعات بتروح تشترى أى حاجة وتلقيها مش زى مأنت عايزة ، أو مواصفاتة مش مظبوطة مثلا ، تيجى تروح ترجعها تلقى رد من اتنين ، الرد الاول احنا مش بنرجع حاجة يا فندم ، أو اسف احنا بنبدل المرتجع خلال اربع ايام او اسبوع . هو الرآى القانونى هنا اية ؟ القانون 67 لسنة 2006 الخاص بحماية المستهلك المادة 8 منه بتقول
( مع عدم الإخلال بأية ضمانات أو شروط قانونية أو اتفاقية أفضل للمستهلك، وفيما لم يحدده الجهاز من مدد أقل بالنظر إلى طبيعة السلعة، للمستهلك خلال أربعة عشر يومًا من تسلم أية سلعة الحق في استبدالها أو إعادتها مع استرداد قيمتها، وذلك إذا شاب السلعة عيب أو كانت غير مطابقة للمواصفات أو الغرض الذي تم التعاقد عليها من أجله، ويلتزم المورد في هذه الأحوال - بناء على طلب المستهلك - بإبدال السلعة أو استعادتها مع رد قيمتها دون أية تكلفة اضافية. وفي جميع الأحوال تكون مسئولية الموردين في هذا الخصوص مسئولية تضامنية. وفي حالة وجود خلاف حول وجود عيب بالسلعة أو مطابقتها للمواصفات أو الغرض الذي تم التعاقد عليها من أجله يحال الأمر إلى الجهاز ليصدر قرارًا ملزمًا في شأنه.)
طيب رحت ترجع الحاجة اللى اتشترتها لقيت المحل بيخالف القانون ومش عايز يرجعلك الحاجة دى ، تعمل اية ؟
من حق تروح تقدم شكوى فى جهاز جماية المستهلك وهما هيجبلك حقك ، ودة موقع تعرف منه ازى وفين تقدم الشكوى http://www.cpa.gov.eg/filling-complain.htm
سعيد فايز
المحامى
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق