الجمعة، 28 مايو 2010

كرستين يعنى مسيحية وهى دى القضية

وهى دي القضية - اسمها كرستينا عبد المسيح أو سهام محمود هي من أصل مسلم لكنها من 4 سنين قررت تبقى مسيحية وفعلا عملت ده . - أنا بقى اتعرفت عليها من حوالى سنتين وعرفت وعرفت انها متنصره بس لما سئلتها آزى البطاقة بتعتك مسيحية قالت ليه وهى فرحانه خاطيبي عرف يغيرها ليه وكملت برضوا وهى فرحانة دلوقتي انا مسيحية بجد ومن غير مستخبه وعارفه اروح الاديرة والكاتدرائية ولم حد بيسئلني عن ديني قول بكل ثقة أنا مسيحية . - كرستينا لما تشفها أول مرة هتحكم عليها بأنة جميلة الصورة وملامحه هادئة جدااا ، ولما تعشرها هتعرف سر الهدوء ده ايه ؛ هي جوها هادى جدا ، قليل لما كنت اشفها مطربه أو منزعجة وده مكنش يحصل إلا لما تفتكر خلفيتها الدينية وأهلها اللي سابتهم ، حتى الخوف مكنش يظهر عليها إلا لما كانت تفتكر البطاقة الشخصية وخصوصا بعد معرفت أن كده بطاقتها مزورة وممكن تدخل السجن ، لان القانون فى مصر مش يسمح بتحاويل حد من الاسلام لدين تاني .
- كانت ديما تقول جملها صدها لسه بيرن فى ودنى ( أنا فى المسيحية أتعلمت آزى أستمتع وأنا فى كل لحظة بختبر حب المسيح ليا ) فجاءة كرستينا أتقبض عليها وتم توجيه تهمة التزوير ليها وهى دلوقتي فى سجن القناطر محبوسه احتياطي .
- مش هنتكلم هنا عن الجريمة ولا العقوبة ، ولا هنتكلم عن حياة المتنصرين اللي اتحكم عليها بالموت الأدبي والمعنوي ، مش هنتكلم على أن الجريمة ديما فعل أختياري للمتهم ، لكن لو تم إجباره على الجرم ميبقاش فى جريمة .- لكن هنتكلم عن سهام بنت محبوسة على ذمة القضية رقم لسنة 2010 وهى دلوقتى فى سجن القناطر ، وفى سجن القناطر في رائد اسمه " معتز " ودة معروف لكل المنظمات الحقوقية فى مصر بأنه يعذب المتحولات دينا ً . - الحكاية بداءات يوم جلسه من جلسات التجديد لكرستين ، روحت أنا وزميلي علشان نحضر معها التجديد ، لقيت كرستين لبسة لبس السجن الاحتياطي ( الجليبة البيضة والطرحة ) ولقيت على هدومها بقع دم - سائلتها فى حد بضيقك فى السجن - بصت في الارض وهي خائفه وقالت لا لالا مفيش - فزعقت فيها وقللتها أية اللي عمله فيكي الرائد معتز ، أية اللي حصل وأوعى تكدبي عليا - بصت في عيني وهي بتبكي وكلها خوف وقالت ( يا سعيد ان متبهدله أيدي ورجلي كلهم زرق من كتر الضرب ، بيضربوا فيا ويقولولي يا كفره يالي بعتي دينك ، وقبل ماجي جلسة التجديد يسبوني قبلها بتلات أيام علشان جسمي يهدا من الكدمات والورم اللي فيها وقبل ما أخرج يدهنوا جسمي بمرهم علشان ميظهرش فيه أثار تعذيب ، معتز مانع عني الدواء بتاعي – على فكرة كرستين عامله عملية الغدة في رقبتها ونوع الغدة باتعتها تسمميه بمعنى انها لو ملتزمتش بالعلاج تتحاول الغدة لورم سرطاني - )- دخلنا جلسة التجديد وقلبنا الدنيا وطلبنا إثبات الكلام ده في محضر الجلسة - رجعت كرستينا السجن تاني وهي لسه على ذمة القضية ، وعرف معتز اللي حصل وباعت يهددنا بأنة هيخلي كرستينا " مش بكر " وهو مش هيعمل حاجة هو بس هيسيب عليها المسجونات وهما عرفين شغلهم وكمان بيحبوا يخدموا - أنا هنا مش بتكلم عن متنصرة متهمة فى جريمة ولا جرم لسة متثبتش في حقها ، لكن أنا بتكلم عن أنسانة بيتم تعذيبها داخل السجن بدون سند قانونى ، لكن بوازع من التعصب والحقد والكرهية - أحنا دلوقتى قدمنا شكوى أمام اللجنة المعنية بجرائم التعذيب في حقوق الانسان ، وكمان بعتنا لناس في الكونجرس الامريكي .- لكن أحنا محتاجين أصواتكم معنا ضد الرائد معتز اللى بيستقواء بالكرسي اللي هو قاعد عليه - وصلوا صوت " صرخة " كرستينا وهي بتتعذب لكل العـــــــــــــــالـــــــــــــــــــــــــــــــم

بقلم

سعيد فايز

المحامي

هناك تعليق واحد:

غير معرف يقول...

ربنا معاها وهيقويها
وهيساعدك انك تخرجها
وهي دلوقتي متقليش عن الشهداء اللي اتعذبوا لاجل المسيح
ولو في حاجه انا او غيري نقدر نعملها قولنا واحنا مش هنتأخر