السبت، 15 مارس 2008

اخيرا قرارت ابداء

من اكتر من سنة ونفسى اعمل مدونة يكون الهدف منها نشر المعرفة القانونية . ولانى كسول جدا اخدت كل الوقت دة
بس انا خالص زهقت من كسلى دة وقلت ابدا
كتير قوى بنسئل اسئله كتير زى , هى اية اجراءات التقاضى ؟ هو انا لو حد وقفنى فى الشارع وقالى بطاقتك يا كابتن ,اعمل اية ؟
هو فى طلاق عند المسيحين ؟ اية الفرق بين الطلاق والتطليق ؟ هو اية الفرق بين عقد الايجار الجديد وعقد الايجار القديم ؟
اية الاجراءات اللى المفروض الواحد يعملها علشان يعمل شركة ؟ او يرخص محل ؟
واسئلها كتير قوى ممكن نتكلم فيها مع بعض ونحاول نتعلم قانون بس بعيد عن دوخة ولفت النظريات القانونية .
انا هحاول ابدا بحاجات سهلة لحد لما نتعلم مع بعض المصطلحات القانونية .
عايز تشجعكم واسئلتكم علشان اقدر اوصل الموضوع دة واعمل بيه حاجة , على فكرة انا مؤمن جدا بفكرة حقوق الانسان لكن ازى نطلب
حقوقنا واحنا مش عرفين عنها حاجة , وازى اقدم شى وانا مش عارف الالتزمات الا عليه تعالى نتعلم دة واحدة واحدة
القانون بيدرس فى كلية الحقوق .حقوق مفردها حق , والحق ممكن يكون لفرد او مجموعة او لمجتمع او وطن
مستنى اشوف رايكو واعرف اية الموضيع اللى شغلكو علشان نتكلم فيها

هناك تعليق واحد:

أحمد عبد الفتاح يقول...

يخرب بيت عقلك ايها الوطني السابق
موضوع المدونة تجنن
انا دايما متعود عليك كده
تسكت تسكت وتطلع بمصيبة
مبسوط قوي انك دونت
ميبسوط قوي من موضوع مدونتك
مبسوط قوي اني اول واحد علقت هنا